Bogføring for personligt ejede virksomheder mv.

Fra 1. januar 2026 træder digitaliseringspligt i kraft for erhvervsdrivende som ikke skal offentliggøre regnskab, fx personligt drevne virksomheder, andelsboligforeninger, andre foreninger osv. I det efterfølgende har vi blot kaldt hele gruppen for ”personligt ejede virksomheder”, selvom der er mange forskellige typer erhvervsdrivende i gruppen.

Brev i E-boks
Erhvervsstyrelsen skriver i øjeblikket ud til personligt ejede virksomheder mv., og gør opmærksom på at man skal være klar til digital bogføring og bilagsopbevaring.

Bogføringssystem
Hvis man omfattes, skal man enten bruge et godkendt system, eller sørge for at ens ikke-godkendte system overholder bekendtgørelsen om ikke-godkendte systemer.
300.000 kr.
Det er kun de personligt ejede virksomheder med en erhvervsmæssig omsætning over 300.000 kr. i 2 på hinanden følgende år, der er omfattet af digitaliseringspligt. Virksomheder med en lavere omsætning, er stadig bogføringspligtige, de er blot ikke pligtige til digitaliseret bogholderi og opbevaring. Læs mere om omsætningen her.
Det er vigtigt at påpege af samtlige kapitalselskaber (ApS, A/S eller P/S) er omfattet af såvel bogføringspligt og digitaliseringspligt. Uanset størrelse. Grænsen på 300.000 kr. gælder udelukkende de personligt ejede virksomheder mv.

Opbevaring af bilag
Hvis din virksomhed er omfattet af kravet om digital bogføring, skal du opbevare bestemte købs- og salgsfakturaer digitalt. Det gælder dog kun bilag mellem virksomheder, som indeholder samtlige oplysningerne:

  • Udstedelsesdato
  • Leverancens art
  • Beløb
  • Navn, adresse og CVR- eller SE-nummer på køber og sælger
  • Momsbeløbet
  • Betalingsoplysninger


Fakturaer, som indeholder alle ovenstående oplysninger, er omfattet af digital opbevaringspligt. Hvis en købs- eller salgsfaktura ikke indeholder alle seks ovenstående oplysninger, behøver bilag ikke at blive opbevaret digitalt. Det betyder, at salg til private ikke er omfattet, da der naturligvis ikke er angivet købers CVR-nummer på disse fakturaer. Disse skal derfor blot opbevares betryggende i 5 år fra det år bilaget vedrører.

Det kan dog være en fordel for virksomheden at scanne og opbevare alle andre bilag også, da virksomhedens egen dokumentation og dokumentation overfor revisor mv. så er på plads.

Læs om bilag her.

Pligten til digital opbevaring af bilag først gælder, fra din virksomhed bliver omfattet af digital bogføring (2026 hvis grænsen på 300.000 kr. er overskredet i 2024 og 2025). Du behøver altså ikke indscanne gamle bilag.

Kontakt os hvis du vil vide mere.

Har du brug for rådgivning? Kontakt os

Udfyld formularen nedenfor, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. Vi ser frem til at hjælpe dig!

Det siger vores kunder

“Gennem hele vores virksomheds udvikling; fra enkeltmandsvirksomhed til en virksomhed med internationale aktiviteter – har RR Gruppens ejere/medarbejdere stået os bi med råd og dåd; i både stort og småt. Uden denne løbende, konstruktive og frugtbare dialog ville vi ikke have kunnet udvikle virksomheden til det den er i dag.

RR Gruppens yderst professionelle bistand har været en helt uvurderlig hjælp for os henover de seneste 10 år.”

Leif Nielsen.
Direktør, SeaPay ApS