Nye regler medfører at software pligtigt skal aktiveres skattemæssigt. Regnskabsmæssigt er der stadig en række krav.
De nuværende krav skattemæssigt
Til og med 2024 har der skattemæssigt været fuldt fradrag for udvikling af software. Tilsvarende gælder omkostninger til patentrettigheder. Så en softwareudvikler har naturligvis taget alm. skattemæssigt fradrag for sine lønomkostninger.
De fremtidige krav skattemæssigt
Fra 1. januar 2025 er rettigheden til skattemæssigt fradrag ophørt. Aktiverne skal nu behandles som driftsmidler, og afskrives skattemæssigt efter saldometoden med 25 procent om året. Patentrettigheder og knowhow skal skattemæssigt behandles som immaterielle rettigheder.
Så fra 1.1.2025 skal der ske registrering af timer til udvikling af software, så denne del af personaleomkostningen skattemæssigt kan blive aktiveret og afskrevet. Der er altså ikke længere fuldt skattefradrag for lønomkostningerne.
Der vil utvivlsomt komme en række dilemmaer og fortolkningsproblematikker, som fremtidige skatteafgørelser vil belyse. Fx om den pågældende software overhovedet er omfattet af de nye regler, om videreudvikling af eksisterende software er vedligeholdelse eller forbedring, om skrotningstidspunktet for software (hvis man skrotter et it-projekt), om samlesætsreglen, om der er sket tilstrækkelig tidsregistrering osv.
Altid skattemæssigt fradrag
Der vil være forhold, der altid medfører skattemæssigt fradrag straks. Det gør sig gældende hvis driftsmiddelsaldoen udgør mindre end 34.400 kr.. Men også fradrag uanset beløbsstørrelse for bl.a. software på abonnement, som det oftest forekommende forhold. Fx betaling for virksomhedens regnskabssystem månedsvist/kvartalsvist/årligt. Udvikling af sikkerhedsopdateringer kommer i samme kategori. Hvis man er i gang med at udvikle et it-system, men opgiver inden det kommer i drift, vil der også være fradrag for fx lønnen medgået til projektet, når projektet endeligt opgives.
Regnskabsmæssigt
De regnskabsmæssige regler er ikke ændret. Her er fortsat en række krav som skal være opfyldt, for at der kan ske regnskabsmæssig aktivering. Der er mange detaljer, men hovedkravene er at virksomheden kan dokumentere alle følgende: a) den tekniske mulighed for at færdiggøre det immaterielle aktiv, således at det kan anvendes eller sælges b) dens hensigt at færdiggøre det immaterielle aktiv og anvende eller sælge det c) dens evner til at anvende eller sælge det immaterielle aktiv d) hvordan det immaterielle aktiv vil frembringe sandsynlige fremtidige økonomiske fordele (bl.a. konkret budget). e) tilgængeligheden af tilstrækkelige tekniske, økonomiske og andre ressourcer til at færdiggøre udviklingen og til at anvende eller sælge det immaterielle aktiv f) dens evne til pålideligt at måle de omkostninger, der kan henføres til det immaterielle aktiv i løbet af dets udvikling (herunder fx tidsregistrering).
Så der vil i rigtig mange situationer være forskel på årsregnskabet og den skattemæssige opgørelse af overskuddet.
Kontakt os hvis du vil vide mere.